Päivi HietanenJaana Kaleva-KerolaEeva Pyörälä

Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus

  • Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus
  • Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus
Duodecim
2019
ISBN 9789516568617
250 sivua
Sidottu
Tilausnumero 636572520

kpl

Tiedetään, että lääkärin ja potilaan kohtaamisen onnistuminen vaikuttaa monin tavoin potilaan ja usein myös hänen läheistensä elämään. Lääkärikin kokee työnsä merkityksellisemmäksi ja jaksaa paremmin, jos hän saa hyvän yhteyden potilaisiinsa. Siitäkin on karttunut tutkimustietoa, että luottamuksellinen ja toimiva hoitosuhde vaikuttaa myös hoidon onnistumiseen. Vuorovaikutustaidot ovat osa lääkärin ammattitaitoa ja Suomessa lääkäreille on opetettu vuorovaikutustaitoja jo pitkään peruskoulutuksen osana. Vain alan oppikirja on puuttunut.

Kirjan toimittajat ovat opettaneet vuorovaikutustaitoja lääkäreille vuosikymmenten ajan erilaisissa yhteyksissä. Opetustilanteissa on usein kaivattu tekstejä oppimisen tueksi, mutta niitä on ollut niukasti tarjolla suomenkielellä. Tämän puutteen korjaamiseksi ryhdyimme kirjoittamaan ja pyytämään tekstejä muilta kokeneilta kirjoittajilta potilaslääkärisuhdetta ja vuorovaikutustaitoja koskevista aiheista. Tavoitteenamme olivat käytännönläheiset kirjoitukset, jotka sisältävät esimerkkikeskusteluja vastaanotto- ja hoitotilanteissa.

Potilas-lääkärisuhde on muuttunut paljon viime vuosikymmenien aikana eikä muutos näytä olevan päätöksessä. Päinvastoin. Potilaasta on tulossa yhä keskeisempi toimija oman terveytensä ylläpitämisessä ja hoitovalinnoissa. Kirjan tavoitteena on auttaa lääkäriä kehittymään siten, että hän osaisi motivoida potilasta ottamaan osaa itseään koskevaan päätöksentekoon entistä enemmän. Vakavasti sairas ihminen tarvitsee kuitenkin myös aina paljon tukea hoitavilta henkilöiltä. Kirjassa käsitellään vuorovaikutuksen perusasioita, mutta paljon myös vaativia vuorovaikutustilanteita vakavissa sairauksissa.